Profile
Abstract
Andreas Gelhard is Professor of Social Philosophy and Philosophy of Education at the University of Leipzig. From 2001-2023 he taught philosophy at the universities of Frankfurt, Darmstadt, Vienna, Bonn and at the PH Karlsruhe. From 2007-2009 he worked as a science editor at Suhrkamp Verlag, and from 2009-2014 he was Scientific Director of the Forum for Interdisciplinary Research at the TU Darmstadt.
Professional career
- 04/2023 - 09/2023
- 10/2018 - 03/2023
- 10/2014 - 09/2018
- 10/2009 - 09/2014
- 10/2007 - 09/2009
- 02/2006 - 08/2007
- 04/2001 - 01/2006
His research focuses on skepticism and dialectics, social philosophy and political philosophy, educational theory, and the history of examination practices. He has worked extensively on Kant, Hegel, and 20th century French philosophy (Blanchot, Foucault, Levinas, Rancière).
Ongoing DFG project: Bildsamkeit | Plastizität. Analysen zu Gestalt und Wandel einer theoretischen Konstellation 1800 | 1900 | 2000. Member of the DFG network Theoretical Research in Education (TheoRE).
His publications include: Skeptische Bildung. Prüfungsprozesse als philosophisches Problem, Zürich/Berlin: diaphanes 2018; Kritik der Kompetenz, 3., überarbeitete und erweiterte Neuauflage, Zürich/Berlin: diaphanes 2018; ‚Hegels negative Dialektik‘, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 68(3) 2020; ‚Die Politisierung institutioneller Widersprüche. Honneth – Hegel – Rancière‘, in: M. Flatscher, S. Herrmann (Hg.), Institutionen des Politischen, Baden Baden: Nomos 2020; ‚Die Entgrenzung des Examens. Foucaults Analyse von Prüfungsformen‘, in: R. Nigro, M. Rölli (Hg.), Vierzig Jahre ‚Überwachen und Strafen‘. Zur Aktualität der Foucault’schen Machtanalyse, Bielefeld: Transcript 2017.