Hannah Wirths

Hannah Wirths

Research Fellow

Emotionale und soziale Entwicklung unter Berücksichtigung sonderpädagogischer Förderung und inklusiver Kontexte
Haus 5
Marschnerstraße 29d/e, Room 240
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97 - 31526

Abstract

Hannah Wirths is a research assistant and coordinator in the project "SANSCHO - School Attendance and Dropout in Schleswig-Holstein" at the Chair of of Emotional and Social Development in Special Education and Inclusive Contexts at Leipzig University.


In addition, she is a PhD candidate at the Chair of Speech - Language - Communication Pathology, Therapy and Support in Education and researches on digitalisation-related competencies in special education for teacher training at University.





Professional career

  • since 06/2024
  • 10/2023 - 02/2024
  • 03/2020 - 12/2023
    Research assistant and doctoral candidate at the Department of Language and Communication, Institute of Inclusive and Special Education, Leipzig University
  • 10/2018 - 02/2020
    Student assistant at the Institute of Inclusive and Special Education, Leipzig University
  • 10/2017 - 02/2020
    Student assistant at the Department of Language and Communication, Institute of Inclusive and Special Education, Leipzig University

Education

  • since 01/2024
  • 10/2014 - 01/2020
    Special Education Studies at Leipzig University

Panel Memberships

  • 04/2022 - 04/2024
  • Digital Competencies in Special Education (Digi-LA-SOP)
    Glück, Christian
    Duration: 03/2020 – 12/2023
    Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und Forschung
    Involved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt Sprache und Kommunikation; Fachdidaktik Geschichte; Didaktik des Englischen als Fremdsprache; Psychologie in Schule und Unterricht; Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung von Naturwissenschaft und Technik; Medienkompetenz und Aneignungsforschung; Fakultät für Mathematik und Informatik; Institut für Biologie; Zentrum für Lehrerbildung und Schulforschung (ZLS)
    show details
  • PraxisdigitaliS - Praxis digital gestalten in Sachsen
    Ganguin, Sonja
    Duration: 03/2020 – 12/2023
    Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und Forschung
    Involved organisational units of Leipzig University: Sportdidaktik / Bewegungspädagogik; Fachdidaktik Geschichte; Didaktik des Englischen als Fremdsprache; Psychologie in Schule und Unterricht; Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung von Naturwissenschaft und Technik; Pädagogik im Förderschwerpunkt Sprache und Kommunikation; Medienkompetenz und Aneignungsforschung; Biologiedidaktik; Zentrum für Lehrer:innenbildung und Schulforschung; Didaktik der Informatik
    show details
  • "School Attendance und handling of School Attendance Problems"
    Ricking, Heinrich Josef
    Duration: 04/2024 – 12/2027
    Funded by: Ministerien anderer Bundesländer (ohne Sachsen)
    Involved organisational units of Leipzig University: Emotionale und soziale Entwicklung unter Berücksichtigung sonderpädagogischer Förderung und inklusiver Kontexte
    show details

more projects

  • Wirths, H.
    Die Kunst des Sprechens. Qualitative Interviews mit selektiv mutistischen Schülern zu Resilienz und Coping.
    Praxis Sprache. 2020. 65 (4). pp. 253–257.
    show details
  • Wirths, H.; Alber, B.; Starke, A.; Glück, C.
    Digital ist besser!? Digitale Kompetenzen in der Sprachtherapie und im sonderpädagogischen Förderschwerpunkt Sprache
    Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete. 2022. 91 (2). pp. 151–154.
    show details
  • Kehm, S.; Wirths, H.; Tiemann, H.; Glück, C.
    Digitale Medien zur Unterstützung eines sprachsensiblen (inklusiven) Sportunterrichts
    QfI - Qualifizierung für Inklusion. 2023. 5 (2).
    show details
  • Wirths, H.; Glück, C.
    Digitale Kompetenzen im Kontext sonderpädagogischer Aufgaben. Neue Anforderungen an die Professionalisierung
    In: Heider, K.; Ballod, M. (Eds.)
    Lehren für eine Bildung in der Digitalen Welt. Lehrer*innenbildung vor dem hintergrund der digitalen Transformation. 2022. pp. 41–42.
    show details
  • Wirths, H.; Reber, K.; Glück, C.
    Digitale Kompetenzen in der Aus- und Weiterbildung von Sonderpädagog:innen. Eine Aufgabe in allen drei Phasen der Lehrer:innenbildung
    In: Ganguin, S.; Tiemann, H.; Glück, C.; Förster, A. (Eds.)
    Digitlisierung in der Lehrer:innenbildung. Praxis digital gestalten. Wiesbaden: Springer VS. 2023. pp. 87–111.
    show details

more publications

  • Publikationspreis: Dies Award, Posterpräsentation, 1. Platz
    Wirths, Hannah (Pädagogik im Förderschwerpunkt Sprache und Kommunikation)
    awarded in 2021 by Erziehungswissenschaftliche Fakultät, Universität Leipzig.
    show details

more awards

  • 05-SPF-SK2000 Diagnosis and Support Planning for Children with Speech and Language Impairments

  • Basics of educational audiology and audiometry